Latest Blogposts

3 Essentiële punten die je op orde moet hebben als je meer omzet uit je bestaande klanten wil halen

Hoe zou het zijn als je meer omzet behaalt louter uit je bestaande klanten?

  • klanten keer op keer terug komen naar je winkel
  • Niet meer constant leuren om nieuwe klanten
  • Niet meer bakken geld kwijt zijn aan reclame
  • Niet meer elke bezoeker in je winkel eerst moeten overtuigen dat ze voor jouw winkel moeten kiezen

Je omzet behalen met een grote groep vaste klanten.

Met elke keer dezelfde gezichten in je winkel die bij jou komen kopen, omdat jij het bent.
 
Klinkt wel aanlokkelijk hè?
Het is wel degelijk mogelijk.

Als jij van al je bestaande klanten fans en zelfs ambassadeurs maakt, dan ga jij heel veel extra omzet behalen uit louter deze klanten.
Want je bestaande klanten zijn zo enthousiast over je winkel, dat ze keer op keer terug komen.
Fan worden en zelfs ambassadeur, zodat zij weer nieuwe klanten aanbrengen.
Zonder dat jij reclame hoeft te maken.

Zoals je waarschijnlijk wel weet noem ik deze strategie de Fan strategie.

 

Helaas gaat het vaak mis..

Veel winkeliers gebruiken deze strategie al.
En toch gaat dit vaak mis.


En levert deze strategie veel mode- en woonwinkeliers geen extra omzet op.

Iets doen ze dus niet goed.
Helaas weten veel winkeliers niet waar de fout ligt.
Ze vragen zich af waarom de Fan strategie bij andere winkeliers wèl werkt en bij hen niet lukt.

 

De belangrijkste reden dat deze strategie bij veel winkeliers mislukt is vaak de volgende:


Deze winkeliers zijn gestart met de Fan strategie terwijl zij een paar essentiële stappen overgeslagen hebben.
Ik ga je zo vertellen welke stappen dat zijn.

De stappen die ze overgeslagen hebben zijn de basis van deze strategie.
Je klant wordt pas fan en terugkerende klant als je hem heel erg aanspreekt.
Van “wow” gave winkel!
Deze winkel spreekt mij aan.
Hier ga ik de volgende keer weer heen.

Je zal daarom eerst duidelijk moeten maken waarom de klant voor jou moet kiezen.
Niet alleen in je winkel, maar ook op je website en social media.

Laat zien wie je bent en waarvoor je staat.

Hoe duidelijker je dit neer zet, hoe aantrekkelijker je winkel wordt.
Deze stap wordt door heel veel winkeliers overgeslagen.

 

Mijn advies is daarom:

Zorg dat je eerst werkt aan de volgende 3 essentiële punten.
Pas als dit super helder is voor de klant ga jij meer omzet gaan behalen met je bestaande klanten.

 

Deze 3 punten zijn de basis voor meer omzet

  1. Begin met overal duidelijk te maken waarin jouw winkel zich onderscheidt van soortgelijke winkels.
    Waarin ben je echt anders dan andere winkels?
    Heb je geen idee?
    Dan moet je gaan brainstormen waarin jij anders wil zijn.
    Laat in al je marketing zien waarin jij uniek bent.
    Laat overal zien dat jij geen eenheidsworst bent, oftewel een winkel waar er al zoveel van zijn en die de klant niet bij blijft.
Zolang jouw winkel geen héél duidelijk eigen unieke uitstraling naar buiten heeft ga jij geen fans aantrekken.
  2.  

  3. Bied meerwaarde die soortgelijke winkels niet bieden.
    Wat krijgt de klant bij jou, wat hij elders niet krijgt?
    Dit kan een bepaalde service zijn of de tijd die je vrij maakt voor de klant.
    Een standaard goede service is géén meerwaarde.
    Dat verwacht de klant al.
    Je zal met iets beters moeten komen.
    Iets waardoor jij echt opvalt.
  4.  

  5. Kies voor welke specifieke klant je wil werken.
    Een te brede doelgroep (wat je nu waarschijnlijk hebt) levert juist géén extra omzet op.
    Het klinkt misschien onlogisch, maar hoe kleiner je doelgroep, hoe meer klanten je gaat aantrekken.
    Je klant moet zich echt herkennen in je winkel.
    Als jij voor iedereen werkt voelt geen enkele klant die herkenning.
    Jouw klant moet meteen zien van: deze winkel is voor mij!
    Deze winkel spreekt mij enorm aan.

 

Nog 2 belangrijke tips:

  1. Denk altijd van uit je klant.
    Is het voor je klant in één oog opslag helder waarom ze bij jou moeten zijn?
    Wat voor jou helder is, hoeft voor je klant niet helder te zijn.
    Hou dit in de gaten.
    Stel jezelf daarom de volgende vraag: kan iemand die mijn winkel nog niet kent meteen zien waarom ze bij mij moeten kopen?
    Pas als het voor een buitenstaander heel helder is, dan ben je goed bezig.
  2.  

  3. Bij alles wat je doet op marketing gebied, zoals bijvoorbeeld social media, moet je telkens denken: past dit bij mijn winkel en vindt mijn klant dit interessant?
    Of jij het zelf interessant vindt is eigenlijk niet belangrijk.

 

Zorg er daarom voor dat je éérst werkt aan de drie bovenstaande punten voordat je de Fan strategie gaat toepassen.
Want alleen dan zal hij jou extra omzet gaan opleveren.

 

Wil je hulp hier bij?

Ik snap dat je het misschien best lastig vindt om deze 3 punten heel helder neer te zetten en daarom wil ik je helpen.
Ik bied je de mogelijkheid om in 1 dag samen met mij aan alle 3 de punten te werken.
We gaan deze punten zo neerzetten dat jouw winkel een veel grotere aantrekkingskracht krijgt.
Met mijn begeleiding ga je veel sneller resultaat boeken dan je concurrenten, die alles zelf uitzoeken.
Direct na deze dag met mij ga jij al extra omzet behalen.

Op maandag 17 juni organiseer ik het event Winkelconcept met Lef. Dit is een 1-daagse training in een kleine groep.
Speciaal voor woon- en modewinkeliers.
 Op dit moment zijn er nog enkele plaatsen vrij.

Ben je 17 juni verhinderd? 
Of wil je i.p.v. in een groep meer persoonlijke begeleiding?
Ik bied deze training ook 1-op-1 aan. 
Bij interesse: neem even vrijblijvend contact met mij op.
We kijken dan samen of deze training aansluit bij jouw situatie.

 

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

0 reacties op “3 Essentiële punten die je op orde moet hebben als je meer omzet uit je bestaande klanten wil halen

Plaats een reactie


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.