Latest Blogposts

[3-delige serie] Door 5 extra dingen te doen zorg je ervoor dat er tijdens de SALE meer mensen naar je winkel komen | deel 2 Afbeeldingen die hebberig maken

Want hoe ga jij er deze Sale voor zorgen dat de mensen naar jouw winkel komen? En niet bij je concullega's de Sale leeg kopen?

Je kan hier voor een deel zelf voor zorgen.

Het valt me elke Sale weer op dat de meeste modezaken de ene (schreeuwerige) banner na de ander op Facebook zetten.

Af en toe een banner met alleen tekst op Facebook en/ of Instagram zetten is niks mis. Doe het niet alleen wekelijks. Of zelfs meerdere keren per week. Een gemiddelde klant volgt meerdere modezaken. En die wordt de eerste weken nog wel blij van al dat Sale geweld, maar na een week of 2 gaan ze over tot de orde van de dag. Totdat de eerste begint met nog een hogere korting. Misschien dat ze dan weer even langs komen.

De afgelopen 2 Sales periodes hebben we het anders aangepakt

Ik heb het de afgelopen 2 Sales periodes met een aantal modewinkels anders gedaan. We zijn met de berichten op de kleding gaan zitten. We hebben heel af en toe zo’n tekst banner geplaatst en de rest van de Sale hebben we voortdurend foto’s laten zien van leuke items die in de Sale waren.

Door continue leuke items te laten zien, ziet de klant wat voor leuks je nog hebt. En als je goede foto’s gebruikt, liefst de kleding op een medewerker gefotografeerd, dan worden mensen hebberig bij het zien van de foto’s en willen ze de items hebben. Zeker nu de items ook nog met korting weg gaan.

Consumenten komen hierdoor eerder langs of gaan eerder bestellen

Hierdoor pakken mensen eerder de fiets of auto om bij je langs te komen of gaan ze eerder bestellen in je webshop. Als je week na week leuke items laat zien heb je kans dat een consument tijdens de Sale meerdere keren bij je langs komt. Iets wat hij waarschijnlijk niet had gedaan als hij alsmaar banners had gezien met 20% korting, 30% korting etc. Daar wordt een consument op een gegeven moment ook moe van. Behalve de korting neemt hij toch een risico om langs te gaan want voor het zelfde geld hangt er niks leuks meer bij.

Een ander groot voordeel is dat je je met dit soort foto’s meteen onderscheidt van al je lieve concullega's. Grote kans dat zij deze Sale op dezelfde voet als afgelopen Sale doorgaan.

We hebben tijdens de Sale nog iets gedaan

Op de foto’s hebben we een banner gezet met tekst. Bijvoorbeeld de zin: “Ook op dit leuke setje van Tramontana krijg je bij ons nu 30% korting”.

Deze zin tekst is niet voor niks gekozen. Het woord “ook” suggereert dat er nog veel meer leuks in de Sale hangt. De woorden ‘bij ons” suggereren dat deze items misschien wel alleen bij deze winkel in de Sale zijn. Een beetje suggestief, maar het werkt wel!

Wat ook goed werkt:

  • Ook deze leuke items zijn NU in de Sale
  • Ook deze leuke items van Expresso zijn bij ons in de Sale
  • Ook op deze leuke items krijg je nu 30% korting
  • Ook op dit leuke setje van Vanguard krijg je bij ons nu 30% korting

Uiteraard moet je niet elke keer dezelfde tekst gebruiken. Varieer daar mee, anders wordt het eentonig. Je hoeft ook niet elke foto te voorzien van een banner.

Het is met name belangrijk dat je elke dag 1 of meer leuke Sale items laat zien. En gebruik het liefst zoveel mogelijk eigen fotomateriaal. Eigen gemaakte foto’s waar een medewerker of bevriend iemand de kleding aanheeft verkoopt nou eenmaal veel sneller dan dat je foto’s laat zien van een model met maatje 36 van 18. Als je foto’s maakt met 1 of meerdere collega’s zorg dan dat zij lijken op je gemiddelde klant qua uitstraling en figuur.

De foto's die je in de Sale gebruikt mag je best al eerder op Facebook en/ of Instagram gezet hebben. Dat weten je volgers echt niet meer. En als ze het zich wel herinneren is het ook geen probleem. Pak gewoon die foto’s er weer bij en zet er een banner met tekst op.

Wat doe je als je met foto’s waarbij een deel van de set is uitverkocht of helemaal niet ingekocht?

Gebruik dan toch de foto van de hele set en benoem alleen het item wat je wel hebt. Het item wat je niet (meer) daar zwijg je over.

Zorg dat je banner op de juiste hoogte staat zodat je eventueel van het bericht een advertentie kan maken

Als je van je bericht een advertentie maakt mag je foto maar 20% tekst hebben. Foto’s met meer dan 20% tekst keurt Facebook tegenwoordig wel goed, maar Facebook rekent vervolgens een veel hoger bedrag aan advertentiekosten. Ook worden advertenties met meer dan 20% tekst minder vertoond dan advertenties onder die 20%.

Mijn dringende advies aan jou is dan ook: zorg dat elk Facebookbericht onder de 20% tekst zit. Je hebt dan altijd de mogelijkheid om er een advertentie van te maken.

Waarschijnlijk denk je nu: deze banners hebben toch maar 1 a 2 regels tekst? Dat klopt. Maar als die regels tekst iets te ver naar boven of onder staan dan zit je alsnog boven de 20% tekst. Facebook hanteert namelijk een hokjes systeem. Ze legt over elke foto een raster met 5 hokjes horizontaal en 5 hokjes verticaal. 25 vakjes in totaal dus.

Als je een lange zin tekst hebt, zoals in de banners in dit artikel, dan moet je ervoor zorgen dat je tekst in 1 horizontale rij past. Ik heb met het maken van deze banners hier rekening mee gehouden. Facebook heeft een tool waarbij jezelf kan controleren of je tekst binnen 1 rij hokjes valt.

Ik heb een eigen tool bedacht en die mag jij ook gebruiken

Ik vind de tool van Facebook niet heel handig en daarom heb ik een veel betere oplossing bedacht. Ik heb rasters gemaakt die je in elke bewerkingsprogramma kan gebruiken. Dit scheelt zo verschrikkelijk veel tijd! Je ziet dan tijdens het maken al of het goed is. Is het niet goed dan pas je het meteen aan. Ik zou zelf niet meer zonder de rasters kunnen. Ik ga in mijn Facebook Live uitzending van a.s. woensdag vertellen hoe jij eenmalig aan deze rasters kan komen. Gratis!

Hoe zet je een banner met tekst op je foto? Liefst op een manier dat het weinig tijd kost?

Ik ga het je laten zien. Dat doe ik a.s. woensdag 21 juni om 9:00 tijdens een Facebook Live uitzending. Ik ga je laten zien hoe je dit doet in het gratis programma Canva. En het leuke van dit programma is dat je 1x zo’n banner aanmaakt en vervolgens kan je ‘m keer op keer gebruiken. Dat gaat je heel veel tijd schelen. Zorg dus dat je a.s. woensdag kijkt. En mocht je er echt niet bij kunnen zijn, kijk dan de herhaling terug.

En alle deelnemers aan de Facebook Live en degene die de herhaling kijkt krijgen een link waar je mijn rasters gratis kan downloaden. Ik heb er zelfs nog een instructievideo bij gemaakt. Dus...mis de uitzending niet.

Mirjam helpt sinds 2012 mode retailers aan meer klanten & meer omzet door het slim inzetten van Facebook, Facebook advertenties, Instagram & nieuwsbrieven. Mirjam studeerde modevormgeving aan de modeacademie Marja van Riel in Rotterdam en daarna aan de Hoge school voor de kunsten in Utrecht. Ze heeft voor diverse modemerken gewerkt als ontwerper/ stylist en 10 jaar op de winkelvloer als verkoper, inkoper & bedrijfsleider.
Meer over

1 reactie op “[3-delige serie] Door 5 extra dingen te doen zorg je ervoor dat er tijdens de SALE meer mensen naar je winkel komen | deel 2 Afbeeldingen die hebberig maken

Plaats een reactie


*